4 מסלולי הליכה מומלצים בגלבוע

29 ביוני 2020

הר הגלבוע, המתנשא לגובה של 536 מטרים, משקיף אל עבר הנוף החקלאי הנהדר של עמק בית שאן, עמק חרוד ועמק יזרעאל. ההר ידוע בתור המקום שבו נפלו שאול המלך ובניו בקרב מול הפלשתים. זהו גם ההר שאותו קילל דוד המלך בקינתו. אבל, מעבר לסיפורים המקראיים, ההר הוא גם מקום מרהיב ביופיו, ששווה לטייל בו. כדי להוציא את המיטב מהגלבוע ומסביבתו, אנו ממליצים להישאר לפחות לילה אחד באזור. מקום הלינה המושלם הוא וילת נופש, שתשלים את האווירה הרגועה והפסטורלית של הטיול שלכם. אם אינכם בטוחים איזה מסלולי טיול קיימים בגלבוע, הנה לכם טעימה מהמסלולים היפים שיש לאזור להציע.
הערה קטנה לפני שמתחילים – אם אתם רוצים ליהנות מהגלבוע בשיא תפארתו, אנו ממליצים להגיע לאזור בזמן האביב, כשהכול פורח במגוון צבעים.

דרך הפיתולים:
דרך הפיתולים, שנפרצה לאחר מלחמת העצמאות כדי לאפשר מעבר של רכבי אספקה מיישובי העמקים למוצבי צה"ל שבראש הגלבוע, רצופה בתצפיות מרהיבות. אם אתם מגיעים בתור משפחה עם ילדים, אנו ממליצים לעשות את הדרך הזו מראש הגלבוע ומטה ולא להפך, כיוון שהעלייה היא די מאתגרת.
המסלול מתחיל את דרכו מחניון הר ברקן שעל ראש הגלבוע. תוכלו ליהנות מכאן מתצפית מדהימה אל עבר הרי צפון השומרון, הרי הגלעד והעמקים. השביל המתפתל מטה מסומן בסימון שבילים שחור. צפויים לכם פיתולים רבים, כשבדרך תוכלו לסטות אל השביל המסומן ירוק ולראות את חורבת גדודה, אתר של חקלאות קדומה, או להמשיך בפיתולים בשביל השחור. בכל מקרה, בסופו של דבר תעלו על השביל הירוק ותמשיכו כל הדרך מטה עד לתחתית הר הגלבוע ונקודת הסיום. מומלץ במיוחד להגיע למסלול הזה באביב, כאשר בסביבה פורחים אירוס הגלבוע, נורית אסיה וצבעוני ההרים. 
המסלול הוא קווי ולכן מחייב השארה של רכב בסוף המסלול או שימוש בתחבורה ציבורית. נקודת הסיום נמצאת בסמוך לתחנת הדלק של צומת מעלה גלבוע. 
אורך המסלול הוא כ-6 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא בין שעתיים לשלוש. דרגת הקושי בינונית.

מסלול נחל יצפור:
נחל יצפור הוא מערוצי הנחל הקצרים והיפים ביותר היורדים מראש הגלבוע אל עמק בית שאן. אם תגיעו לגלבוע באביב, תזכו להתהלך כאן בין פרחים רבים ומהממים. אבל גם אם לא תגיעו באביב, תוכלו ליהנות כאן מטבע יפהפה, ממפלים קטנים אך מאתגרים וממצוקים מרשימים.
המסלול מתחיל בחניון יצפור ויוצא לדרך בסימון שבילים אדום. כבר בתחילתו תצטרכו להתחיל לרדת במדרגות הסלע של המפלונים שבדרך. בהמשך תעברו גם בחורשת אורנים קטנה ונעימה ובמקבצים של חרובים, שיספקו לכם פינות צל לאורך הדרך. בשלב מסוים ייפתח לכם גם "חלון" מרשים לכיוון העמקים שלמרגלות לגלבוע, כך שאל דאגה – תזכו גם לנוף! 
המסלול הוא קווי ולכן מחייב השארה של רכב בסוף המסלול או שימוש בתחבורה ציבורית. נקודת הסיום נמצאת בסמוך לכביש 669. עלו לגלבוע על כביש 669 ופנו לדרך כורכר הנמצאת במרחק של כ-2.5 קילומטרים מתחילתו של הכביש. תחנו את הרכב שלכם ליד בריכת מים גדולה, שנמצאת בהמשך דרך הכורכר. 
אורך המסלול הוא כ-2 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא בין שעתיים לשלוש. דרגת הקושי קלה עד בינונית. ילדים עשויים להתקשות בירידה מהמפלים, שגובהם מטרים אחדים. הם כוללים גם יתדות כדי להקל על הירידה.

מסלול נחל יצפור מבט מלמעלה
מסלולי נחל יצפור במבט מלמעלה


מסלול עין הסמל והעמק הנעלם:
אם אתם מחפשים אחר מסלול מאתגר במיוחד – המסלול של עין הסמל והעמק הנעלם הוא מושלם עבורכם. המסלול יורד מראש הגלבוע בערוץ תלול ומאתגר, מלא בפריחה עונתית מרשימה ובסיפורים מהעבר.
גם מסלול זה, כמו דרך הפיתולים, מתחיל בחניון הר ברקן. אך, במקום לרדת בשביל המסומן בשחור, תרדו בשביל המסומן באדום. תוך זמן קצר תגיעו אל עין הסמל, המקום שבו היה בעבר מעיין, שיבש לאורך השנים. במקום הזה תוכלו למצוא שלט הנצחה לזכרו של משה רוזנפלד ז"ל, הסמל היהודי שנחשב להרוג הראשון במסגרת המרד הערבי הגדול של שנת 1936-1939. משם תמשיכו עוד כמה עשרות מטרים עד למערת רוזנפלד, שבה הסתתרו הרוצחים של רוזנפלד. בהמשך, תגיעו גם למצפור רמי, שממנו תוכלו ליהנות מתצפית מדהימה לעבר המצוקים של הגלבוע. משם, תמשיכו את דרככם לעבר הגיא של העמק הנעלם ותמשיכו כל הדרך מטה עד לנקודת הסיום שלכם בתל יוסף הישנה.
המסלול הוא קווי ולכן מחייב השארה של רכב בסוף המסלול או שימוש בתחבורה ציבורית. נקודת הסיום נמצאת בתל יוסף הישנה. 
אורך המסלול הוא כ-4 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא בין שלוש לארבע שעות. דרגת הקושי היא אתגרית, כך שהמסלול מתאים למיטבי לכת. 

מסלול הר ברקן:
כבר הזכרנו את הר ברקן בתור נקודת התחלה של שניים ממסלולי ההליכה בגלבוע, אך תוכלו להגיע אליו גם ללא קשר למסלולים הללו וליהנות ממסלול הליכה קליל על פסגת הר ברקן. המסלול על הר ברקן מציע נופים מהממים של העמקים שלמרגלות הגלבוע וכן עובר דרך גת ובור מים עתיקים. אם תגיעו הנה באביב, תוכלו גם ליהנות מפריחה עונתית מרהיבה של אירוס הגלבוע ופרחים אחרים. סימון השבילים הוא אדום.
המסלול הוא מעגלי.
אורך המסלול הוא כ-800 מטרים ומשך ההליכה בו הוא עד שעה. דרך הקושי קלה מאד.

הר ברקן
הר ברקן

טיול לגלבוע הוא טיול מלא בנופים ובפריחה עונתית מרשימה. אם אתם משפחה שאוהבת טבע ופריחה, זהו ללא ספק היעד המושלם ביותר עבורכם. אחרי הטיול בגלבוע תוכלו גם להמשיך לביקור באתריו המהנים של עמק המעיינות, עמק בית שאן ועמק חרוד. ועכשיו כשאתם כבר יודעים איזה מסלולי הליכה קיימים בגלבוע, כל שנותר לכם לעשות הוא להזמין וילת נופש לכל המשפחה, לארוז את כולם ולצאת לדרך אל החופשה המושלמת בצפון.