4 מחלבות ומשקים ששווה לבקר בדרום

10 באוג׳ 2020

אם אתם מתכננים לצאת לחופשה משפחתית מהנה בדרום הארץ, כדאי לכם להכיר את המחלבות והמשקים הנפלאים שקיימים באזור. אנחנו יודעים שקשה להאמין, אבל גם בתנאים החמים והיבשים של המדבר אפשר לגדל עיזים ולייצר מוצרי חלב נהדרים. במאמר הבא נציג בפניכם כמה מהמחלבות והמשקים המומלצים ביותר, שללא ספק שווה לשלב במהלך הטיול שלכם בדרום. 
אבל, לפני שאתם מתחילים לתכנן את מסלול הטיול שלכם לפרטי פרטים, כדאי לחשוב גם על מקום לינה מתאים. אנו ממליצים בחום על לינה בווילת נופש מפנקת באילת, שתאפשר לכם ליהנות משקט נפשי, מפרטיות ומכל מה שאתם צריכים בשביל החופשה המושלמת.

הנה לכם כמה מהמחלבות והמשקים המומלצים ביותר בדרום: 

משק עפאים:
המשק הראשון ברשימה שלנו הוא משק עפאים, שהוקם בערבה על ידי האחים ינון והדיי עפאים ופועל במסגרת חקלאות בת-קיימא. הוא כולל דיר אורגני, לול חופש ומטעים ושדות יפהפיים, שללא ספק מעוררים את התיאבון. בדיר האורגני של המשק גדלות עיזים אלפיניות המיועדות לחליבה. הגבינות המיוצרות במקום נעשות בעבודת יד ובשיטות מסורתיות ואינן כוללות חומרים משמרים. מרכז המבקרים נמצא בדיר העיזים של המשק בערבה, ובו תוכלו לקבל הסברים על חקלאות בת-קיימא ועל פעילות המשק ולקחת חלק במגוון סדנאות (בהזמנה מראש, כמובן). אם תרצו, תוכלו גם לרכוש כמה מוצרים נהדרים המוצעים למכירה בחנות המשק.
שעות הפתיחה: בין ראש השנה לשבועות בימי חמישי בין השעות 16:00-21:00 ובימי שישי בין השעות 8:00-12:00.
טלפון לבירורים: 052-426-0779.
משק עפאים נמצא בשדות מושב עידן, במרחק כשעה וחצי נסיעה מאילת. 
טיול באזור: ממושב עידן יוצאת דרך נופית יפהפייה בשם דרך השלום. היא עושה את דרכה לאורך כ-25 קילומטרים בין מושב עידן למושב עין יהב ועוברת לצד הגבול בין ישראל לירדן. בזמן שתיסעו לאורך הדרך תוכלו ליהנות ממראות השדות החקלאיים, מאגרי המים, נופי המדבר הקסומים והרי אדום. מומלץ לעצור לתצפית במצפור השלום, שמשקיף לעבר הנוף המשגע של הרי אדום, נחל ערבה וחווארי הלשון.

משק עפאים
משק עפאים


מחלבת נאות סמדר:

עוד עדר עיזים שכדאי להכיר הוא עדר העיזים של נאות סמדר, שנהנה מכרי מרעה נרחבים ומטופחים בלב המדבר. העיזים נהנים גם ממזון אורגני ומרבייה טבעית, מה שתורם לטעם הנפלא של החלב שלהן. החלב הזה מועבר מהדיר אל המחלבה של נאות סמדר והופך לגבינות וליוגורטים איכותיים, קלים לעיכול ועשירים בוויטמינים, סידן ומינרלים. תוכלו לסייר בקיבוץ נאות סמדר, לבקר בדיר העיזים וגם לרכוש את מוצרי החלב הנהדרים מהפונדק של המקום. בסיורים מודרכים, תוכלו גם ליהנות מטעימות. מלבד עיזים, בנאות סמדר מגדלים באופן אורגני גם ענבים ליין, ירקות ופירות. 
שעות הפתיחה: קיבוץ נאות סמדר פתוח לסיורים עצמאיים בימים ראשון עד חמישי בין השעות 10:00-14:30 ובשישי וערבי חג בין השעות 10:00-13:00. סיורים מודרכים ניתנים בשעות מסוימות, שיש לברר מראש.
טלפון לבירורים: 054-9798957.
המחלבה נמצאת בקיבוץ נאות סמדר, במרחק כ-45 דקות נסיעה מאילת.
סיורי שקיעה מיוחדים לחודשי הקיץ
בכל יום חמישי בשבוע בשעה 19:00 – סיור שקיעה מודרך הכולל טעימות יין וגבינות עיזים משובחות!
ביקור בבית האומנויות ובגלריית האומנים, תצפית מהמגדל על נווה המדבר האורגני ונוף הקדומים שסביבו. טיול דרך דיר העיזים וביקור ביקב הבוטיק, הזדמנות למפגש עם קהילה ואורח חיים ייחודי.
הרשמה מראש עד יום רביעי בכל שבוע: לפרטים והרשמה: 054-9798957  visit@neot-semadar.com 
טיול באזור: קיבוץ נאות סמדר הוא אומנם אטרקציה בפני עצמו, אך תוכלו גם לעצור לביקור במתחם אקו כיף בקיבוץ לוטן השכן. שם, תוכלו לסייר בגינה האורגנית, שהחלה את דרכה לפני למעלה מעשרים שנה וגדלה באמצעות קומפוסט. תוכלו גם ללמוד על בנייה ירוקה ועל חשיבות המחזור של חומרים ושל מים. לפרטים נוספים, התקשרו למספר 054-9799030.

מחלבת נאות סמדר
מחלבת נאות סמדר


חוות נאות:

באזור רמת הנגב נמצאת חוות נאות, חוות בודדים שהוקמה בשנת 2003 על ידי לאה וגדי נחימוב. מלבד נופי המדבר המרהיבים שמקיפים את החווה, תוכלו ליהנות בה, בתיאום מראש, גם מהסברים מרתקים על אורח החיים של המשפחה ומסיור במשק העיזים המרשים. במסגרת הסיור במקום, שאורך כשעה וחצי, תבינו מה זה חוות בודדים, תלמדו על היחסים בין בעלי החווה לשכנים הבדואים ותעשו סיבוב בדיר. תעברו גם במכון החליבה ותלמדו על התהליך שעובר החלב מרגע יציאתו מהעטין ועד למיכל הקירור. תסיימו עם טעימת כמה מהגבינות המשובחות תוצרת החווה. 
שעות הפתיחה: חנות החווה פתוחה מזריחה עד שקיעה. 
טלפון לבירורים: 054-6864347.
חוות נאות נמצאת בטללים, במרחק של כשעתיים ורבע נסיעה מאילת. 
טיול באזור: קיימים מספר מסלולי טיול באזור, ביניהם מסלול הטיול המקסים של נחל חווארים, שמתאים לכל המשפחה. המסלול מומלץ במיוחד בלילות ירח מלא, כאשר סלעי החוואר הבוהקים מאירים את המסלול כמעט כמו באור יום. אורך המסלול הוא כשלושה קילומטרים. 

חוות נאות
חוות נאות


מחלבת צאלה:

מחלבת צאלה שבנגב המערבי נמצאת בתוך תחומי חוות הבודדים "משק צאן". החווה הוקמה בשנת 1967 על ידי ההורים של צאלה, שברוב הימים, בשנת 2008, החליטה לפתוח במקום מחלבה ומרכז מבקרים. בניגוד למחלבות האחרות, במחלבה של צאלה לא משתמשים בחלב שיוצר במקום. הכבשים שגדלות בחווה הן לצרכי בשר בלבד. צאלה משתמשת בחלב כבשים ממקומות אחרים, אך מכינה את הגבינות במגבנה הביתית שלה. תוכלו ליהנות בתיאום מראש ממגוון סיורים מודרכים, שיסבירו לכם על חוות הבודדים, על המשק ועל תהליך ייצור הגבינות. את הסיור תסיימו עם טעימת הגבינות המשובחות של המקום. אם תרצו, תוכלו גם לקחת חלק בסדנה להכנת גבינה צפתית. אבל גם אם אין לכם זמן, אתם תמיד יכולים לעצור בחנות של המחלבה ולקחת כמה גבינות הביתה. 
שעות הפתיחה: ימים ראשון עד שישי בין השעות 9:00-16:00. 
טלפון לבירורים: 052-8478935.
מחלבת צאלה נמצאת בחוות משק צאן, במרחק של כשלוש שעות נסיעה מאילת. 
טיול באזור: במרחק כעשרים דקות נסיעה נמצאת אטרקציה חקלאית נהדרת, הנקראת שביל הסלט. המקום מציע סיור מודרך בין החממות השונות ואפשרות לקטוף את התבלינים ואת הירקות השונים היישר מהשיח ומהאדמה. מחיר הקטיף העצמי הוא 35 ₪ לאדם ומעלה. יש לתאם את הביקור מראש דרך הטלפון 08-9982225. המקום סגור בשבתות.

מחלבת צאלה
מחלבת צאלה


עכשיו, כשאתם כבר מכירים את המחלבות והמשקים השונים הקיימים בדרום הארץ, אתם יכולים להתחיל לתכנן את החופשה המושלמת שלכם. תעדכנו את המשפחה בתוכניות שלכם, תזמינו וילת נופש מפנקת באילת ותעשו את דרככם דרומה.  אם תרצו למצוא מחלבות ששווה לבקר בהן ברחבי הגליל לחצו כאן