טיולי מים בצפון

23 ביולי 2014

בתקופת הקיץ הבילוי החביב על משפחות רבות בארצנו, מלבד הבילוי בקניון, ובבית מול הטלוויזיה מתחת המזגן הוא טיולי מים. אז אספנו עבורכם כמה רעיונות לטיולים כאלו כשהקו המשותף של כולם הוא אחד –  טיול עם מים  מבחינתנו הוא טיול שחלקים ניכרים ממנו הינם בתוך המים.

המסלול האולטימטיבי עם מים למשפחות עם ילדים קטנים הינו בשמורת המג'רסה. המסלול נמצא בצפון הכנרת והכניסה אליו בתשלום. מה יש במסלול הזה שהופך אותו לכזה מלהיב? מים בגובה יחסית רדוד מצד אחד ברוב המסלול אבל מספיק כדי לאפשר גם למבוגרים לשכשך בהם, אווירה מדהימה , שולחנות פיקניק שמאפשרים ארוחה נעימה אחרי [טיול במים הוא מקדם תיאבון . .], מלתחה להחלפת הבגדים וכמובן המון המון שלווה. המסלול מתאים גם למשפחות עם ילד בעגלה כי לארכו של כל המסלול ישנו שביל עפר המאפשר צעידה לים המים.

ליד המג'רסה, בשמורת בית ציידא נמצא נחל הזאכי. הזאכי הינו "אחיו הגדול" של המג'רסה והנוף בשני המקומות דומה. אז מה ההבדל בינהם? שמורת הזאכי הינה שמורה חינמית [מה שאומר שאין מלתחות, שירותים, שןלחנות ושבילים מוסדרים] והמים בה הרבה הרבה יותר עמוקים. בכל מקרה, גם במג'רסה וגם בזאכי חובה לחגור חגורות הצלה על מי שאינו יודע לשחות כדי למנוע אסונות.

מסלול נוסף שכולו הליכה במים, בנחל שבחורף הוא זורם ושוצף ובקיץ הוא זורם במתינות הינו המסלול של נחל חרמון תחתון. בשנים מרובות משקעים הנחל עמוק גם בקיץ ובשנים שחונות הנחל רדוד מאד. לארכו של הנחל ישנו שביל עפר המאפשר חזר לנקודת המוצא מתי שבוחרים. המסלול נמצא קצת דרומית לקרית שמונה, מקביל לכביש 9779 ליד הקיבוץ נאות מרדכי.

שמורת נחל שניר הנמצאת על כביש 90 בין קרית שמונה לצומת הטנק הינה שמורת טבע בתשלום אשר בה מספר מסלולי טיול המתאימים לכל המשפחה. השמורה עוברת ליד נחל שניר ובה מפלונים, בריכות שכשוך ונקודות רבות בהן ניתן להכנס לנחל ולהתקרר ממימיו בקיץ הישראלי החם. הכניסה לשמורת נחל שניר הינה בתשלום.

סמוך לשמורת נחל שניר יש את שמורת הדן המפורסמת. שמורת הדן מעניקה למבקר בה מלבד ההנאה מערכי הטבע גם ידע היסטורי רק בשל הממצאים שנמצאו בה מתקופת האבות והנביאים. גם בשמורת הדן ישנם מס' מסלולים במגוון רמות. שמורת הדן אינה מסלול טיול מים קלאסי כי יש בה נקודה אחת עיקרית בה ניתן להכנס למים ורוב המים בשמורה הינם לראותם בלבד אבל הכנסנו אותה למאמר זה בשל עוצמת המים הנחשפת לעיני במבקר בה.

למרות שמאמר זה מדבר על טיולים בצפון אי אפשר לכתוב מאמר על מסלולים רטובים בארץ בלי להגניב מילה על שמורת נחל פרת הסמוכה לירושלים – בצפון מדבר יהודה, בשמורה ניתן ללכת לארכו של הנחל כאשר רוב הדרך מבלים בין בריכות ופלגים בין המעיינות עין פרת ועין מבוע. העצלנים יכולים ליהנות בשמורת נחל פרת מפיקניק ליד הנחל הזורם. המסלול השלם בין המעיינות הינו למיטיבי לכת בלבד ומומלץ להתחילו בשעת בוקר מוקדמת מאד בשל החום הכבד השורר באיזור זה בקיץ. הכניסה לשמורה הינה בתשלום.