5 מסלולי הליכה מומלצים ליד ירושלים

09 ביולי 2020

בירושלים קיימים שפע של אתרים היסטוריים ותרבותיים, אבל אם אתם יותר בעניין של טבע ונופים - גם את אלה תוכלו למצוא בסביבותיה של העיר. ירושלים מוקפת בהרים ובגבעות, ביערות ובמעיינות. אם אתם מתכננים טיול לסביבותיה של ירושלים ואינכם בטוחים היכן לטייל, ריכזנו עבורכם כמה מסלולי הליכה שווים ליד ירושלים. כדי להוציא את המיטב מהטיול, אנו ממליצים להזמין וילת נופש מפנקת באזור ירושלים, שבה תוכלו לנוח עם כל המשפחה אחרי יום טיול מהנה בסביבה.

הנה לכם כמה המלצות למסלולי הליכה ליד ירושלים: 

שביל המעיינות:
ביום חמים, כדאי לעשות את דרככם אל שביל המעיינות ביער עמינדב שבדרום-מערב ירושלים. היער, שמתפרש על פני כ-7,000 דונם, ניטע על ידי קק"ל ויוצר ריאה ירוקה ונעימה באזור העיר.  שביל המעיינות, שסומן גם הוא על ידי קק"ל, מחבר בין כחמישה מעיינות יפהפיים ביער, שבהם אפשר לטבול.
המסלול מתחיל מיד קנדי, אנדרטה המנציחה את ג'ון קנדי, מי שהיה הנשיא ה-35 של ארצות הברית, שנרצח על ידי מתנקש בשנת 1963. האנדרטה מעוצבת בתור גזע עץ כרות, שמסמל את גדיעת החיים של הנשיא בטרם עת. מסביב לאנדרטה ישנה תצפית מרהיבה על הסביבה. משם, תמשיכו אל מגרש החנייה שליד הכניסה לשביל המעיינות ותתחילו ללכת לאורך השביל. המעיין הראשון בדרך הוא עין עמינדב, אולם הוא יבש יחסית ואינו מתאים לטבילה. המעיינות הבאים, עינות עוזי, הם שני מעיינות שנמצאים זה לצד זה. במקום תמצאו בריכה גדולה ויפה, שמזמינה את המטיילים בשביל להיכנס אליה. המים קרירים ומרעננים מאד. נקודות נוספות ששוות עצירה הן עין תמר, ובהמשך גם עין שריג. זהו מסלול מרענן במיוחד, מלא במים ורובו בצל!   
אורך המסלול הוא כ-5 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא בין שלוש לחמש שעות. המסלול בדרגת קושי קלה ומתאים לכל המשפחה. 
אתם יכולים ללכת בשביל זה בתור מסלול מעגלי או בתור מסלול קווי.

יער עמינדב
יער עמינדב

שביל הקדושים:
אחד ממסלולי הטיול המקסימים והמרגשים ביותר באזור ירושלים עובר ביער הקדושים, שנטוע משני עבריו של נחל כסלון. היער נועד להנציח את קורבנות השואה ונטועים בו שישה מיליון עצים. שביל הקדושים מחבר בין אנדרטת מגילת האש ומערת בני ברית, שני אתרי הנצחה מרכזיים ביער.  
את המסלול תתחילו באנדרטת מגילת האש, אנדרטה מרשימה שנוצרה על ידי הפסל הנודע נתן רפפורט. האנדרטה מציגה שני גווילי מתכת גבוהים, שעליהם תבליטים המספרים אודות החורבן, הגלות, השואה ותקומת העם היהודי בארצו. מהאנדרטה תמשיכו אל הכביש ותעשו את דרככם על שביל הטיול המסומן בסימון שבילים ירוק. לאורך השביל תוכלו לראות את העצים הרבים, פינות הנצחה שונות וכן מערות עתיקות מעשה ידי אדם. בשלב מסוים, השביל יתחיל לרדת בתלילות לעבר ערוצו של נחל כסלון היבש, שבו נמצאת מערת בני ברית. לא הרחק ממנה נמצא אתר הנצחה לאנה פרנק, שגם כן שווה להגיע אליו.  
אורך המסלול הוא כ-2.5 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא בין שעתיים לשלוש. המסלול בדרגת קושי קשה ומתאים למשפחות של מיטבי לכת. 
זהו מסלול קווי, המחייב השארת רכב בנקודת הסיום בחניון מערת בני ברית או בשמה האחר, מערת הקדושים.

מערות יער הקדושים
מערות יער הקדושים

שביל הקיסר:
אם אתם משפחה שאוהבת ארכאולוגיה והיסטוריה, שביל הקיסר הוא שביל מהנה ומרגש במיוחד בהרי ירושלים. השביל עושה את דרכו על פני אחד מהמעלות העתיקים בדרום הרי ירושלים, שבימי קדם הוביל בסופו של דבר לירושלים. עד לאחרונה ייחסו את השביל לרומאים, שכן לאורכו נמצאו מדרגות חצובות בסלע, אולם בשנים האחרונות ישנה הצעה שהשביל הזה הוכן דווקא על ידי עולי הרגל שעשו את דרכם לבית המקדש בירושלים. כך או כך, זהו מסלול טיול יפהפה שלאורכו שרידים מרשימים מהעבר. 
המסלול מתחיל מחורבת מנות, אתר ארכאולוגי שבו מבנה חאן ממלוכי, היושב על שרידיה של כנסייה ביזנטית בעלת רצפת פסיפס מרשימה. תמשיכו מכאן על השביל המסומן באדום, העושה את דרכו דרך היער ועובר לצד מרבדי פריחה עונתיים. תוך זמן מה תגיעו למדרגות החצובות שהיו חלק מהדרך העתיקה ותסיימו במגרש החנייה. 
אורך המסלול הוא כ-4 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא בין שעה לשלוש שעות. דרגת הקושי היא קלה ומתאימה לכל המשפחה. 
זהו מסלול קווי, המחייב השארת רכב בסוף המסלול, במגרש החנייה הגדול לצד כביש 375, סמוך לקילומטר ה-8.

שביל הקיסר
שביל הקיסר

גן לאומי צובה:
עוד מסלול טיול מהנה, שיחזיר אתכם אל העבר הרחוק, הוא המסלול בגן לאומי צובה, המוביל אל ראש המבצר הצלבני בלמונט. זהו מסלול טיול קליל ונעים, מלא בשרידיו של המבצר העתיק ובנופים היפים של הסביבה. תושבי הכפר הערבי צובא, שהיה קיים בסמוך למבצר עד שנת 1948, היו משתמשים באבניו של המבצר כדי לבנות את בתיהם. זוהי נקודת עצירה נהדרת בדרך מירושלים או חזרה. 
אורך המסלול הוא מאות מטרים בודדים ומשך ההליכה בו הוא בין חצי שעה לשעה, תלוי היכן תבחרו לטייל במתחם. דרגת הקושי היא קלה ומתאימה לכל המשפחה.
ניתן להחנות את הרכב בסמוך למבצר.

תל צובה בזריחה
תל צובה בזריחה

נחל קטלב:
המסלול של נחל קטלב נקרא על שם עצי הקטלב הרבים, בעלי הגזר האדום הבוהק, הנמצאים בסביבה. המסלול מלא בנופים יפים, בבוסתנים עתיקים ובפריחות עונתיות יפהפיות. את המסלול תתחילו ב-"בר בהר" ומשם תצאו לשביל המסומן בשחור לעבר עין גיורא, מעיין קטן ונעים בין עצי היער. לצד המעיין תמצאו גם טרסות חקלאיות עתיקות, שבהם צומחים עצי בוסתן יפים, ביניהם עצי זית ושקד. במהרה תפגשו בשביל הכחול ותמשיכו איתו בתלילות אל ערוץ הנחל, שם תמשיכו ליהנות מהנוף המיוער היפהפה ומשרידים עתיקים מהעבר, ביניהם סכר שהוקם בימי המנדט הבריטי במטרה לנצל את מי המעיין לצורך הפעלת הדודים של קטרי הרכבת שעשו דרכם מיפו לירושלים. תוכלו גם להתרשם מהמבנים הישנים של תחנת הרכבת בר גיורא, שם נמצאת גם נקודת הסיום לאלה מכם שמעוניינים במסלול הקווי. אלה מכם שמעוניינים במסלול המעגלי ימשיכו מהנקודה הזו על השביל הירוק ויעלו חזרה אל "בר בהר".
אורך המסלול הוא כ-3 קילומטרים ומשך ההליכה בו הוא כשעתיים. ניתן להפוך את המסלול למעגלי, כך שאורכו יהיה כ-7 קילומטרים ומשך ההליכה בו יהיה כשלוש שעות. דרגת הקושי של המסלול הקווי הוא קל ודרגת הקושי של המסלול המעגלי הוא קשה ומתאים למיטבי לכת. 
המסלול מתחיל מתחנת המידע של "בר בהר". המסלול הקווי מסתיים במגרש החנייה מול תחנת הרכבת של בר גיורא.

מסלול הליכה בנחל קטלב, צילום: ויקיפדיה
מסלול הליכה בנחל קטלב, צילום: ויקיפדיה

 

פריחה ונוף בנחל קטלב (שנת 2006), צילום: ויקיפדיה
פריחה ונוף בנחל קטלב (שנת 2006), צילום: ויקיפדיה

לא משנה באיזה מסלול תבחרו לטיול שלכם בהרי ירושלים, אתם צפויים ליהנות מנופים מרהיבים ומשרידי חקלאות עתיקים. האזור שליד ירושלים מציעה שפע של מסלולים למשפחות אוהבות לכת. אז כל שנותר לכם לעשות הוא להזמין וילת נופש מפנקת באזור ירושלים, לעדכן את כל המשפחה ולצאת לדרך אל הנופים היפהפיים של ירושלים והסביבה.